Η εκμάθηση ξένων γλωσσών αναπτύσσει τον εγκέφαλο. Εάν μιλάς μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες, έχεις πιο πολλές προοπτικές στην καριέρα σου. Πως μπορείς να μάθεις μια ξένη γλώσσα γρήγορα και αποτελεσματικά; Το παραδοσιακό διάβασμα σιγά-σιγά γίνεται παρελθόν. Σήμερα έχουμε στη διάθεσή μας και άλλες τεχνικές.
1. Αυτοκόλλητα με λέξεις
Αυτή η τεχνική είναι ιδανική για την απομνημόνευση των ουσιαστικών που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή. Γράφεις στο αυτοκόλλητο “refrigerator” και το κολλάς στο ψυγείο, ενώ το αυτοκόλλητο με τη λέξη “door” θα μετακομίσει στην πόρτα σου και το αυτοκόλλητο με τη λέξη “table” θα διακοσμεί το τραπέζι σου.
Με αυτόν τον τρόπο, βλέποντας καθημερινά τα αντικείμενα με αυτοκόλλητα, αυτόματα θα μαθαίνεις και τις ξένες ονομασίες τους. Στη συνέχεια μπορείς να αλλάζεις τα αυτοκόλλητα και να προσθέτεις άλλες λέξεις. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται σε αρχικό στάδιο εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας, στη συνέχεια όμως θα είναι απαραίτητο να μάθεις τους βασικούς γραμματικούς κανόνες και να προβαίνεις σε διαλόγους και συνομιλίες με άλλους μαθητές.
2. Τεχνική «25 καρέ»
Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι η όραση μας είναι σχεδιασμένη κατά τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται σε 24 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Αν προσθέσουμε το 25ο καρέ, αυτό θα γίνει αντιληπτό από ένα άτομο όχι οπτικά, αλλά μόνο υποσυνείδητα.
Χρησιμοποιώντας αυτή τη μέθοδο, παρακολουθείς μια ταινία όπου κάθε 90-100 μιλιδευτερόλεπτα εμφανίζεται το 25ο καρέ, το οποίο περνάει κατευθείαν στο υποσυνείδητο. Αυτή η μέθοδος δεν έχει αναγνωριστεί από την επιστημονική κοινότητα και η αποτελεσματικότητά της δεν έχει αποδειχθεί, όμως ορισμένοι καθηγητές ξένων γλωσσών συνεχίζουν να την προτείνουν.
3. Επικοινωνιακή μέθοδος
Η βαρετή μέθοδος εκμάθησης ξένων γλωσσών με βιβλίο σήμερα αντικαθιστάται με την πιο αποτελεσματική μέθοδο απομνημόνευσης τωνλέξεων, ξεπερνώντας έτσι το εμπόδιο της γλώσσας. Αυτή είναι η επικοινωνιακή μέθοδος. Ουσιαστικά, αυτή η μέθοδος δεν είναι καθόλου σύγχρονη. Στην αρχαιότητα η ανταλλαγή γνώσεων με γειτονικές φυλές γινόταν στο επίπεδο της ζωντανής επικοινωνίας, με μη-λεκτική επικοινωνία, με χειρονομίες και εκφράσεις του προσώπου.
Είναι πιο εύκολα και γρήγορα να μάθει κανείς μια ξένη γλώσσα απλά επικοινωνώντας με τον φυσικό της ομιλητή. Είναι καλό οι μαθητές να μοιράζονται σε ομάδες ή ζευγάρια, ανεξαρτήτως από το επίπεδο γλώσσας.
Μια εκδοχή αυτής της μεθόδου είναι η προσθήκη στην διαδικασία εκμάθησης των θεατρικών σκηνών.
Με την εμφάνιση των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας η εκμάθηση έγινε ακόμα πιο απλή. Όπου και αν βρίσκεσαι, πάντα μπορείς να βρεις έναν φιλαράκο από την άλλη άκρη του κόσμου για να εξασκήσεις τη γλώσσα σου μιλώντας στο Skype.
4. Τεχνική φυσικής απόκρισης
Αυτή η πρωτότυπη τεχνική έχει αναπτυχθεί από τον καθηγητή ψυχολογίας James J. Asher. Βασίζεται στην φυσιολογική διαδικασία της νόησης. Ο Asher προτείνει να μαθαίνει κανείς τις ξένες γλώσσες σαν τη μητρική του γλώσσα.
Τα πρώτα μερικά μαθήματα ο μαθητής μόνο ακούει την ξένη ομιλία και δεν απαιτείται να δείχνει κάποια προφορική απόκριση ή να απαντά ερωτήσεις. Οποιαδήποτε απόκριση μπορεί να γίνεται στο σωματικό επίπεδο των χειρονομιών. Με αυτόν τον τρόπο αρχίζει η περίοδος εσωτερίκευσης όταν ο μαθητής είναι ικανός να αποκρίνεται αυθόρμητα σε διαδικασίες γύρω του και να συμμετέχει σε αυτές σε ξένη γλώσσα.
Αρχικά αυτή η τεχνική δεν γνώρισε την υποστήριξη της επιστημονικής κοινότητας, όμως την δεκαετία του `70 αυτή πάλι προσέλκυσε το ενδιαφέρον και σήμερα χρησιμοποιείται επιτυχώς για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Βέβαια, μόνο από εκείνους που έχουν αρκετό χρόνο για τα πρώτα 20 μαθήματα της σιωπηλής συμμετοχής.
5. Ακουστική και οπτική γλωσσική μέθοδος
Με την ακουστική μέθοδο, στο αρχικό στάδιο ο μαθητής ακούει μία ξένη ομιλία η οποία γίνεται αντιληπτή αποκλειστικά από το αυτί. Αναλόγως, με την οπτική μέθοδο, ο μαθητής παρακολουθεί ταινίες και βίντεο σε ξένη γλώσσα. Αυτή η μέθοδος είναι καλή για τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου και τη «βύθιση» στην ξένη γλώσσα, όμως χωρίς την επικοινωνία μάλλον δεν θα καταφέρεις να ξεπεράσεις το εμπόδιο της γλώσσας και να αισθάνεσαι άνετα κατά την επικοινωνία με τους φυσικούς ομιλητές.
6. Μέθοδος της απόλυτης βύθισης
Αυτή η καινοτόμα μέθοδος εφευρέθηκε το 1878 από τον γλωσσολόγο και παιδαγωγό Maximilian Berlitz. Σύμφωνα με αυτή την τεχνική ο μαθητής «βυθίζεται» πλήρως στον ρόλο του ξένου πολίτη.
Ο μαθητής μπορεί να διαλέξει ένα νέο όνομα, να γράψει ένα δικό του βιογραφικό, να επιδίδεται σε νέες δεξιότητες και συνήθειες. Η διαδικασία της εκμάθησης πραγματοποιείται αποκλειστικά σε ξένη γλώσσα και η μετάφραση δεν επιτρέπεται. Το λεξιλόγιο και η γραμματική μαθαίνονται στο πλαίσιο της επικοινωνίας, χωρίς βιβλία και άλλα βοηθήματα. Με αυτό τον τρόπο στην ομάδα δημιουργείται μια ατμόσφαιρα η οποία συμβάλλει στην πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού των μαθητών, χωρίς περιορισμούς και αυτοσυγκράτηση. Για παράδειγμα, δεν έχει νόημα να ανησυχεί ένας Γιάννης για την λάθος προφορά του, αφού στο μάθημα είναι ο John. Αυτή η τεχνική επίσης συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών και θεατρικών δεξιοτήτων και γεμίζει με θετικά συναισθήματα.